Fazer Food Services on ruoka-alan edelläkävijä ja trendien aallonharjalla myös kokoustarjoiluissa. Vuonna 2018 vahvoja trendejä ovat muun muassa hyvinvointi, pohjoismaisuus ja vastuullisuus.

Kokouksen tarjoiluilla on merkitystä. Ne ovat avain osallistujien jaksamiseen, viihtymiseen ja lopulta koko kokouksen yleiseen ilmapiiriin ja tuloksellisuuteen. Onnistuneet kokoustarjoilut tukevat ihmisten sosiaalista kanssakäymistä ja tuottavat heille uudenlaisia elämyksiä.  

Fazerin tarjoamien kokoustuotteiden suunnittelussa huomioidaan aina myös ajanmukaisuus ja trendit. Fazer Food Services Suomen tuotekehitys- ja gastronomiajohtaja Marianne Nordblom kertoo, että kokoustarjoilujen reseptiikan kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, johon osallistuu alan huippuosaajista kasattu tiimi. Ruokatrendien tunnustelu on Fazerilla jatkuvaa toimintaa.

–        Seuraamme medioita ja ylipäätään mitä maailmalla, suomalaisessa yhteiskunnassa ja ravintola-alalla tapahtuu. Olemme koko ajan kuulolla, mistä ihmiset keskustelevat. Ruoka on iso asia, ja erilaiset yleiset muodit ja virtaukset vaikuttavat usein myös ruokaan. Saamme paljon arvokasta palautetta ja toiveita myös suoraan asiakkailtamme.

 

Hyvinvointia tukevia valmiita annoksia

Hyvinvointi ja terveellisyys ovat hyvä esimerkki koko yhteiskuntaa läpileikkaavasta supertrendistä, joka näkyy nyt myös kokousten tarjoiluvalikoimassa.

–        Perinteisten tarjoilujen rinnalle ovat nousseet kevyet ja tuoreista raaka-aineista valmistetut tuotteet. Annostelu on tehty valmiiksi ja annokset ovat kooltaan pieniä. Ruoan halutaan antavan nopeaa boostia, virkeyttä ja jaksamista päivään, Nordblom sanoo.

 

Ihmisten positiivinen mielikuva kasvisruokaan liittyen voimistuu jatkuvasti, ja asia on huomattu myös Fazerilla.

–        Kasvisruoka on nykyään tarjoilujen joukossa kuten mitä tahansa ruokaa. Kunhan ruoka maistuu hyvältä, ei kasvisruoka kaipaa rinnalleen mitään eläinproteiinia. Uusina tuotteina meille tulee pian tarjolle erilaisia vegaanisia leivonnaisia. 

 

Yksi esimerkki hyvinvointitrendistä on myös niin sanottu aivoruoka. Sillä tarkoitetaan erityisesti ruokia, jotka sisältävät ihmisen kognitiivisten toimintojen tarvitsemia ravintoaineita.

–        Meillä on käynnissä Fazer Brainhow -tutkimusohjelma, jonka tavoitteena on lisätä tieteeseen perustuvaa ymmärrystä ravinnon, unen sekä psyykkisen ja fyysisen toiminnan vaikutuksesta ihmisten hyvinvointiin. Fazer Brainhow -tuotteissa käytetään muun muassa vihanneksia, pähkinöitä, siemeniä, täysjyväviljoja ja kalaa. Niillä on tutkitusti positiivista vaikutusta aivojen toimintaan ja hyvinvointiin.  

 

Pohjoismaiset maut kiinnostavat

Suomi ja muut Pohjoismaat ovat olleet jo muutaman vuoden ajan kansainvälisen kiinnostuksen kohteina. Pohjoismaisuus on vallannut jalansijaa myös ruokatrendinä. Trendin kulmakiviä ovat aitous, puhtaus ja luonnollisuus sekä niin sanotut metsän maut.

–        Meillä on asiakkaita, jotka käyvät paljon kokouksissa. Siksi kokoustarjoiluilta odotetaan usein erityisyyttä. Niin sanottu Nordic Food -trendi on mahtava inspiraation lähde tämän odotuksen täyttämiseen. Villiyrtit, syötävät kukat, kiehtovat metsän aromit kuten esimerkiksi havut ovat nyt ruoanlaitossa muodikas juttu. Suomalaisesta metsästä löytyy runsaasti omintakeisia raaka-aineita, joista voi ammentaa helposti uutta twistiä tuttuihinkin ruokalajeihin, Nordblom kuvailee.

 

Vastuullista ja maukasta

Kuluttajat ovat nykyään aiempaa kiinnostuneempia ruoasta, sen valmistustekniikoista ja raaka-aineista. Sen myötä myös ruoan alkuperästä ja sen vastuullisuudesta puhutaan paljon.

–        Vastuullisuus on Fazerilla yksi koko toimintaa ohjaavista arvoista ja ehdottomasti myös yksi vuoden 2018 trendeistä. Asiakkaamme arvostavat lähellä tuotettuja ja puhtaita raaka-aineita sekä sitä, että nämä asiat tuodaan esille. Fazerin ravintoloissa käytetty liha on vähintään 90 prosenttisesti kotimaista alkuperää ja broileri on täysin kotimaista, Nordblom kertoo.

 

Kaiken kaikkiaan ruokaan vaikuttavia trendejä on paljon erilaisia. Toiset niistä ovat hetkellisiä, toiset vaikuttavat pitkään ja kokonaisvaltaisesti. Marianne Nordblomin mukaan yksi trendeistä on kuitenkin aina ylitse muiden. Oikeastaan se on paljon enemmän kuin pelkkä trendi tai supertrendi.

–        Hyvä maku on ruoassa aina se ykkösjuttu. Se on asia, jota kaikki ravintola-asiakkaamme odottavat ja joka määrittelee vahvasti päivittäistä toimintaamme. Me fazerilaiset haluamme ylittää asiakkaittemme odotukset ja tarjota heille uudenlaisia herkullisia makuelämyksiä joka päivä.

#fazerfoodservices#ruokaajollaonmerkitys#ruokatrendit2018